úterý 31. května 2011

Co je ego a nevědomost 2.

Z Nové země, 3. kapitola, překlad OrgoNet.
Podrážděnost a křivda

Stěžování bývá často doprovázeno záští, ale může být provázeno i silnější emocí jako je hněv nebo jiná forma rozčilení. Tím se ego energeticky více nabíjí. Stěžování se pak promění v podrážděnost, což je jiný způsob, jak ego posiluje samo sebe. Je mnoho lidí, kteří stále čekají na nějaký popud, aby proti němu reagovali, aby se cítili naštvaní nebo ublížení – a nikdy to dlouho netrvá, aby ten popud přišel. Pak říkají: „To je skandál!“ „Jak se opovažuješ …“. „To mě s--e!“ Jsou závislí na rozčilování a hněvu jako na droze. Touto reakcí proti něčemu prosazují a posilují svůj pocit sebe sama.

Dlouhodobá zášť se nazývá křivda. Nosit v sobě křivdu znamená být v neustálém stavu „proti“, a proto ukřivděnost tvoří významnou součást ega mnohých lidí. Kolektivní křivdy mohou v psychice národa nebo kmeni přežívat po staletí a živit nekonečný kruh násilností.

Křivda je silná negativní emoce spjatá s události v dávné minulosti, která je udržována naživu nutkavým myšlením, přeříkáváním historky v hlavě nebo nahlas - „co mi udělali“ nebo „co nám udělali“. Křivda zamoří i jiné oblasti vašeho života. Například když přemýšíte o své křivdě a cítíte ji, její negativní emoční energie  může zkreslit vaše vnímání události, která se děje v přítomnosti, nebo ovlivnit způsob, kterým mluvíte či chováte se k někomu v přítomnosti. Jedna silná křivda stačí, aby nakazila rozsáhlé oblasti vašeho života a udržovala vás ve spárech ega. 

Je třeba upřímnosti, abyse viděli, zda v sobě stále chováte křivdy, zda je ve vašem životě někdo, komu jste úplně neodpustili, „nepřítel“. Pokud je máte, staťe se vědomými křivdy na úrovni myšlení i emocí, to znamená, budťe si vědomi myšlenek, které ji udržují naživu, a prociťujte emoci, která je odpovědí těla na tyto myšlenky. Nesnažte se vzdát se křivdy. Snažit se  vzdát se jí, odpustit, to nefunguje. K odpuštění dojde přirozeně, až uvidíte, že křivda nemá žádný jiný účel než posilovat falešný smysl já, udržovat při životě ego. Prozření je osvobozující. Ježíšovo učení „Odpouštěj svým nepřátelům“ se týká zejména rozpuštění hlavních egoistických struktur v lidské mysli.

Minulost nemá žádnou moc znemožnit vám nyní být v přítomnosti. To může dělat pouze vaše ukřivděnost z minulosti. A co je křivda? Balík starých myšlenek a emocí.

Já mám pravdu, on se mýlí

Stěžování, stejně jako hledání viny a reaktivita posilují pocit ega, že má vlastní území a že je odděleno, a na tom závisí jeho přežití. Ale lidé také posilují ego jiným způsobem, tím, že mu dávají pocit nadřazenosti, z něhož výborně vzkvétá. Nemusí být okamžitě zřetelné, jak vám stěžování řekněme na dopravní zácpu, na politiky, na „lakomé boháče“, na „líné nezaměstnané“, na vaše kolegy či bývalého partnera, na muže či ženy může dát pocit nadřazenosti. Takto: když si stěžujete, plyne z toho, že vy máte pravdu a osoba nebo situace, na kterou si stěžujete nebo proti níž reagujete, jednají chybně.

Není nic, co by lépe posilovalo ego, než mít pravdu. Mít pravdu znamená ztotožnění se s mentální pozicí – stanoviskem, názorem, soudem, příběhem. Abyste vy mohli mít pravdu, samozřejmě, potřebujete někoho, aby neměl pravdu. A tak ego miluje hledat na jiném nepravdu, aby samo mělo pravdu. Jinými slovy: potřebujete obviňovat jiné z nepravdy, abyste získali silnější pocit toho, kdo jste. Nejen osoba, ale i situace může být obviněna  pomocí stěžování a podrážděnosti, čímž je vždy míněno „toto se nemá dít“. To, že máte pravdu, vás ství do pozice imaginární morální nadřazenosti ve vztahu k osobě či situaci, která je souzena a shledána nevyhovující. Ego touží právě po tomto pocitu nadřazenosti a skrze něj se posiluje.

Obhajování iluze

Fakta nepochybně existují. Když řeknete: „Světlo se pohybuje rychleji než zvuk“, a někdo jiný řekne, že je to naopak, vy máte evidentně pravdu a on se mýlí. Může to potvrdit prosté pozorování, že blesk předchází hrom. Takže nejenom máte pravdu, ale víte, že máte pravdu. Je v tom zapojeno ego? Může být, ale nemusí. Když jenom prostě vyjádříte to, o čem víte, že je pravda, v tom ego vůbec není zapojeno, protože v tom není žádné ztotožnění. Ztotožnění s čím? S myslí a s mentální pozicí. Takové ztotožnění se však do toho může snadno vplížit. Když se uslyšíte, že říkáte: „Věř mi, já to vím.“ Nebo „Proč mi nikdy nevěříš?“, pak se do toho už vplížilo ego. Skrývá se za slůvkem „já“. Prosté tvrzení „světlo je rychlejší než zvuk“, naprosto pravdivé, přešlo teď do služeb iluze, ega. Nakazilo se falešným smyslem „já“, stalo se osobním, stalo se mentální pozicí. „Já“ se cítí zmenšováno nebo uraženo, protože někdo nevěří, co jsem „já“ řekl.

Ego bere vše osobně. Objevují se emoce, postoj obrany, dokonce i útočnost. Bráníte pravdu? Ne, pravda v žádném případě nepotřebuje obranu. Světlo či zvuk se nestarají o to, co si vy nebo někdo jiný myslí. Vy bráníte sami sebe, nebo spíš iluzi sebe, náhražku vytvořenou myslí. Bylo by dokonce přesnější říci, že iluze brání sama sebe. Když se i prostý a přímý svět faktů může propůjčit egoistickému zkreslení a iluzi, o to snadněji může být naplněn pojmem „já“ méně kokrétní svět mínění, hledisek a soudů.

Každé ego mísí názory a hlediska s fakty. Také neumí rozlišit rozdíl mezi událostí a svou reakcí na tuto událost. Každé ego je mistrem výběrového vnímání a zkreslené interpretace. Pouze pomocí bdělosti – nikoliv myšlení – můžete odlišit fakt a mínění. Pouze bdělostí můžete vidět: tady to je situace a tado to je hněv, který k ní cítím. Pak si můžete uvědomit, že jsou jiné způsoby, jak přistupovat k této situaci, jiné způsoby, jak ji vnímat a jak s ní zacházet. Pouze pomocí bdělosti můžete vidět celek situace či osoby, namísto abyste se chopili jediného omezeného náhledu.

7 komentářů:

  1. Ahoj, jsem moc ráda za tvoje příspěvky - anglicky umím blbě a tak vítám tvou iniciativu. V práci během přestávky si tak připomenu.
    Ještě jednou díky
    Hana

    OdpovědětVymazat
  2. Křivdy, záště, boj o pravdu... Dokázal bych se od nich odpoutat.
    Ale mám strach, že mi zůstane jakési nemastné neslané prázdno.

    Když se dívám okolo, tak lidé žijí právě z vytyčování svých hranic (to jsem já, to nejsem já) a z rozlišování na horší/lepší, vyšší/nižší, souhlas/znechucení aj.).

    Někteří to sice nehrotí a jsou ve vyjadřování kultivovanější, ale i tito stejně žijí z tohoto, je to pozorovatelné.

    Čím to nahradit? Čím to nahradit?

    (Zvuk a světlo, hrom a blesk, tam jde o prd.)
    Co třeba výchova problémových malých dětí? Nebo zaměstnání. V takových případech je nutné často dělat pro druhou stranu nepříjemné a nepopulární kroky. Nemohu říct "nebudu obhajovat svoji verzi příběhu", zvlášť pokud jsou obě z absolutního hlediska víceméně rovnocenné, ale po vedoucím zaměstnanci se chce jasné rozhodnutí pro jedno.

    Asi to nelze vysvětlit, to by E.T. napsal jednu knihu a nic víc by nebylo třeba.

    OdpovědětVymazat
  3. Nelamme si hlavy so stavom "nemastnym=neslanym".
    Je docasny.

    OdpovědětVymazat
  4. Neřekl bych, že zůstane "nemastné neslané" prázdno. Spíš pokojné ticho, ale nelze to jen tak popsat pojmenováním. Je to nutno zažít, protože slova nikdy nemohou vyjádřit skutečnost...

    OdpovědětVymazat
  5. ahoj, někdy zažívám situace, kdy si plně uvědomuji, že začínám hájit svou situaci a zároveň cítím, že každý (já, ty , on) má právo na svou pravdu. Je to jako dva proudy ve mě: ego i pohled bez emocí, nebo spíše krok či dva od emocí. Uvědomění je silné. Chce to tréning a hlavně odvahu podívat se dovnitř: ted prožívám zášt, ted zuřím, ted cítím žárlivost a připadám si totálně selhávající. Po přiznání "mínusových" emocí pak jejich prožívání není tak silné. Zažila jsem klid a zároveň jsem cítila jemně žárlivost. Jede to zároveň, nejdříve ne, ale po čase trénování ano. :o)
    Kateřina z Opavy :)

    OdpovědětVymazat
  6. Doporučuji http://www.mp3stahuj.cz komunitní web plný zábavy, stahuj mp3 zdarma, prohlížej videa nebo obrázky, pobav se u dobrých vtipů. Super web:)

    OdpovědětVymazat
  7. tak právě jsem pobavila sama sebe - E.T. jsem pochopila jako toho mimozemšťana :-)))) a pak,když mi to došlo - si říkám,jestli on vlastně taky není takový mimozemšťan, a co my jen víme .-) každopádně díky za skvělé texty

    OdpovědětVymazat